Wat een leven zeg.. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Saskia Veen - WaarBenJij.nu Wat een leven zeg.. - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Saskia Veen - WaarBenJij.nu

Wat een leven zeg..

Blijf op de hoogte en volg Saskia

28 Februari 2014 | Noorwegen, Oslo

Het is inmiddels alweer een tijdjes geleden dat ik jullie verslag heb gedaan van mijn avonturen hier. Even goed nadenken waar ik was gebleven. Bij het snowboarden? Laat ik vanaf daar in ieder geval maar beginnen.

Na met school een keer te zijn gaan snowboarden heb ik meteen besloten op de vrijdag daarop zelf eens de piste op te gaan. Ik kon er geen genoeg van krijgen.. Ik was helemaal vergeten hoe heerlijk het was om met een board onder je voeten de berg af te glijden. Na een tijdje dubben heb ik toch besloten om een seizoenskaart aan te schaffen. Zo sla ik direct twee vliegen in een klap: Ik kan zo vaak snowboarden als ik wil en ik kom nog wat aan sporten toe! Ik kan nu al niet meer wachten op weer op mn board te staan :)

Vorige week donderdag zijn we met snowbusiness naar de olympia parken geweest. Nu denken jullie allemaal: Wooow, supergaaff alle olympische dingen bij elkaar. Maar zo zit dat helaas niet. Alle olympische onderdelen zijn verspreid over plaatsjes in de regio rond Lillehammer. Het enige wat echt in Lillehammer zelf is, is de springschans, langlaufbaan, ijshockeyhal en een kleine piste voor een aantal ski/snowboard onderdelen. De rest (bobsleeën, schaatsen, alpineskiën/snowboarden en een deel van de ijshockeywedstrijden) werden allemaal in omliggende plaatsen gedaan.
Maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn met ze allen via de stoeltjeslift naar de bovenkant van de skischans gegaan en hebben genoten van een prachtig uitzicht. Daarna hebben we het olympisch museum bezocht en hebben we nog een presentatie gehad van de 'eindbaas' van het olympische park (ik weet niet precies wat zn functie was, maar het was erg hoog). Het was een ontzettend leuke dag en we hebben super veel geleerd over de activiteiten die geweest zijn en die nog gaan komen. De olympische spelen van '94 blijft toch de trots van het dorp!

De volgende dag heb ik mezelf om 05.30 uur uit mn bed gehesen om fris en fruitig in de trein te zitten. Het was eindelijk zover... Papa en mama waren de avond daarvoor in Oslo geland en stonden nu op het station in Oslo op mij te wachten. Na eerst mn spullen gedumpt te hebben in hun hotel zijn we de stad in gegaan. Omdat het zo hard aan het dooien was, waren onze voeten al snel helemaal doorweekt en bevroren, maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben de hele dag rondgelopen in Oslo en hebben alle hoogtepunten van de stad wel gezien (denk ik). In eerste instantie lijkt het alsof er niet zoveel te doen is, maar dat valt bij nader inzien heel erg mee! Na het ford, het raadhuis, de paleis, het operahuis, het Vigneland park en nog veel meer te hebben gezien zijn we gezellig een pub/restaurant in gedoken om lekker wat te eten. En dat bord eten en het koude biertje gingen er heel erg goed in kan ik je vertellen! Daarna hebben we nog even en spelletje gespeeld in het hotel van papa en mama en ben ik vertrokken naar het hostel waar ik voor een nachtje zou verblijven.

De volgende dag vertrokken we met ons gehuurde autootje naar het Sognefjord, om de mooie natuur van Noorwegen eens te bezoeken. Tijdens de +-5 uur durende rit hebben we veel verschillende landschappen gezien. We zijn van de bergen naar de dalen gegaan om te eindigen tussen de hoge fjorden. En wat was dat mooi zeg! Indrukwekkend dat je helemaal geen horizon meer kan zien. Overal waar je kijkt zie je bergen. Helaas is het gebied helemaal gericht op alle toeristen die in de zomermaanden komen, dus bleek zo goed al alles dicht te zijn. Er was zelfs geen restaurantjes open. Uiteindelijk hebben we dus maar een pizza in de over geschoven en hebben we daarvan genoten na de lange reis.

Na de regenachtige zaterdag waarbij we niet erg veel hebben kunnen zien hoopte we op wat beter weer op zondag. Dit gebeurde gelukkig ook. Nouja, het bleef in ieder geval droog.. We zijn naar het dorpje Flam gereden wat in de punt van een fjord ligt. Vanuit Flam gaat een treintje langs een heel steil traject naar een dorpje boven op de berg.Wat een fantastische uitzichten hebben we weer gehad gedurende die reis. Ik zou iedereen aanraden om eens het gebied in te gaan!

Vervolgens zijn we weer de auto in gestapt om onze reis naar Lillehammer af te leggen. Waar we uiteindelijk rond half 8 aankwamen. In Lillehammer hebben we nog even een hapje gegeten en daarna heb ik pap en mam mn huisje laten zien.

De volgende dag was het tijd voor sightseeing Lillehammer. Hierover ga ik natuurlijk niet al te veel verklappen anders hoeven de mensen die me komen bezoeken straks niet meer te komen :) Dus dit verslag houden jullie nog tegoed! En dinsdag hebben we het maihaugen museum bezocht, Lillehammers open lucht museum met allemaal authentieke huisjes en een indoor expositie over de geschiedenis van Lillehammer. Het was erg leuk, maar voor mij niet veel nieuws aangezien ik dit ook al geleerd had tijdens mijn colleges. Daarna was het tijd om weer afscheid te nemen en terug te vallen in 'het gewone leventje'. Ik heb 5 ontzettend leuke dagen gehad en ben weer helemaal bij-gegeten :P Ik kan nu al niet wachten tot mn volgende bezoek komt over 6 weken!

Ik viel deze week wel ontzettend met m'n neus in de boter aangezien in de dag erna met school een uitje had naar Hunderfossen. In dit plaatsje ligt de olympische bobsleebaan en een familie winterpark. Eerste gingen we naar het winterpark waar we eerst een presentatie hebben gekregen en waarin we vervolgens vrij rond mochten lopen. Het park is in de winter maar 13 avonden open dus het was er vrij druk. Maar dit maakte de gezellige warme sfeer alleen maar beter. Het hele park was verlicht en overal waren warme kampvuren te vinden. In het park was als klapper op de vuurpijl een ijshotel, ijsbar en ijs-kathedraal te vinden.. Het was werkelijk waar adembenemend zo mooi!

Daarna zijn we met de hele bus naar de bobsleebaan vertrokken om helemaal gratis en voor niets een ritje met de bobslee te maken. Het spijt me dat ik jullie met dit verslag zo jaloers moet maken maar het was echt zo ontzettend gaaf! Het was echt bizar. In die bochten hang je voor je gevoel gewoon bijna ondersteboven. FAN-TAS-TISCH! Als je ooit de kans krijgt om zoiets te doen, DOEN!

Ik zou mijn blog willen afsluiten met wat lieve woorden om jullie jaloerse gevoel een beetje te beperken maar dat kan ik helaas niet. In tegendeel. Ik moet jullie vertellen dat ik morgen achter een hondenslee ga hangen en daarna doorrij naar het ijshockeystadion om een wedstrijd van de plaatselijke club bij te wonen. MIJN GOD WAT HEB IK DAAR VEEL ZIN IN!

Dus ik hoop dat jullie je al verheugen op mijn volgende verslag. Want dan zullen jullie daar alle mooie verhalen over horen!

Ha det bra!

  • 28 Februari 2014 - 14:03

    Rich:

    Mijn god wat ben ik blij dat ik in Fins Lapland ben geweest. Nu hoef ik alleen maar jaloers te zijn op het bobsleeën :D want hondenslee rijden, en ijshockey wedstrijd bekijken heb ik al een keer gedaan. Niet dat ik dat nu niet meer zou willen doen, want het is echt super gaaf. Maar als ik dat niet had gedaan was de jaloezie ondragelijk geworden. Dus veel plezier X

  • 28 Februari 2014 - 15:30

    Gerda:

    Wat zei je nou pas.....YOLO...je maakt het waar.
    Morgen een hele gave dag!
    Knuffels ook voor de honden!

  • 28 Februari 2014 - 19:57

    Anke Van Veen:

    Wij hebben een paar dagen mogen meegenieten. Geweldig. Haar alles eruit wat je kan meisje. Geniet geniet, geniet!
    Wij genieten hier in Nederland mee al dan niet jaloers.

    Liefs mam.

  • 02 Maart 2014 - 08:49

    Anne:

    He Saskia,
    Klinkt super goed allemaal! Echt heel gaaf! Er komen vast nog heel veel meer leuke dingen! Geniet er inderdaad maar van!
    Hilsener!!

  • 02 Maart 2014 - 23:33

    Maarten Van Veen:

    Jaloers zeg!!! Dat wil ik ook... Leuk om te lezen dat je het reuzen naar je zin hebt in Noorwegen. Ik lees elke keer weer met plezier je blog dus hou vol en blijf schrijven. Kus, je grote broer ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 8603

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Studeren in Lillehammer

Landen bezocht: