De eerste dag.. - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Saskia Veen - WaarBenJij.nu De eerste dag.. - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Saskia Veen - WaarBenJij.nu

De eerste dag..

Blijf op de hoogte en volg Saskia

16 Januari 2014 | Noorwegen, Lillehammer

in Lillehammer. Ik heb eindelijk een moment gevonden om jullie even kort bij te praten over mijn avonturen tot nu toe. Maar ik moet eerlijk zeggen: er is nog weinig avontuur geweest, want alles is hier fantastisch geregeld!

Hoe mijn reis door een file van 17 km op de A4 op een hell dreigde uit te vallen, is het allemaal toch meegevallen. Ik was een halfuur later op Schiphol maar heb nog alle tijd gehad om afscheid te nemen van alle lieve mensen die waren gekomen om me uit te zwaaien. Eenmaal door de douane zijn we de tax-free winkel ingedoken en daarna konden we direct doorlopen het vliegtuig in en nog geen vijf minuten daarna waren we verdwenen van de hollandse bodem.

En dat was ook het laatste stukje 'bodem' wat ik nog gezien heb. Hier is alles wit! Het bizarre is gewoon dat het sneeuwt en nooit meer lijkt te stoppen. De voetstappen die je in een laag van 30 cm sneeuw zet zijn een uur later compleet verdwenen. Van een winterwonderland kan je dus zeker wel spreken, WAUW!

En het mooie is nog, dat alles hier gewoon doorgaat. Dit is het leven van de mensen hier. De bussen rijden gewoon iedereen gaat gewoon normaal naar school en naar werk. Alsof er niks aan de hand is. Hier kan Nederland nog heel wat van leren. En dan nog te bedenken dat alle wegen op hellingen lopen en Nederland helemaal vlak is.. Diep respect!
Maar dat over de sneeuw. De temperatuur hier valt me heel erg mee! Het voelt niet anders dan winter in Nederland. Snowboots aan en gaan :)

Mijn kamer hier is veel groter dan ik had gedacht. Er kunnen nog zo'n 3 (4 als je gaat puzzelen) bedden op de grond. Dus genoeg ruimte om er een huiselijke rotzooi van te maken.
Het nadeel aan het huis is dat het helemaal uit het centrum ligt. Voor alles (behalve de school, want daar wonen we naast) moet je de bus pakken richting het centrum. De bus gaat tot 16.00 twee keer in het uur en daarna nog maar een keer. Maar op tijd rijden doen ze hier ook niet helemaal dus je moet nog maar afwachten wanneer hij komt.

Het bizarre hier is dat het om 4 uur al donker begint te worden en om 5 uur is het helemaal zwart. Alsof het al 's avonds laat is. Dat is wel heel erg wennen hoor, zeker ivm met het avondeten. Want daar moet je nog wat uurtjes op wachten.

Maar genoeg algemene dingen, ik zal een wat meer vertellen over wat Nicole en ik al hebben gedaan. Gister hebben we toen we aangekomen waren direct wat boodschapjes gedaan en ik moet eerlijk zeggen de prijzen vielen me best mee. Ik was €7 kwijt voor een pot pastasaus, fles cola, pak sinaasappelsap, pak melk en een doos cornflakes. Hier hebben ze gelukkig ook gewoon een 'europshopper' merk :)
Daarna hebben we lekker gekookt en hebben we 's avonds gekaard.

Ik was zo moe van de reisdag dat ik heerlijk tot kwart over 11 heb uitgeslapen. Nu vragen jullie je waarschijnlijk af: Hoe was het bed??? Nou het bed is prima, je voelt alleen iedere beweging die je maakt door de veren en het is een beetje klein. Maar ik ben ook een luxe tweepersoonsbed gewend. Verder heb ik twee Noorse huisgenoten. De ene heb ik heel kort gezien toen ik aankwam en me alleen aan voorgesteld en de ander heb ik nog helemaal niet gezien. Er is hier volgens mij bijna nooit iemand thuis. Dus het is heerlijk rustig!

Daarna hebben we de bus naar het centrum gepakt en zijn daar wat gaan rondkijken. Het is een mooi centrum, zeker voor zo'n klein dorpje als Lillehammer. Ik heb nog wat foto's gemaakt zodat jullie een beeld krijgen :)

Toevallig zijn we vandaag al een aantal andere internationale studenten tegen gekomen: Nicole's huisgenoot is gearriveerd ze is een Franse, we zaten met twee Franse jongens in de bus die net aankwamen en hun koffer nog naar het appartement moesten slepen en de laatste vroeg me om een zakdoekje in de supermarkt. Die bleek toevallig ook een internationale te zijn.
Zaterdag begint de kennismaking dus dan zullen we ze wel weer tegenkomen en allemaal beter leren kennen. Daar heb ik superveel zin in :)

Morgen willen we de bus pakken naar het olympisch park om de trots van Lillehammer een te bekijken. Dus daar zullen jullie vast in mijn volgende verslag weer meer over horen! Ik heb het idee dat ik het nog wel drukker ga krijgen, maar ik hoop dat ik jullie snel weer op de hoogte kan stellen!

Tot snel!

Liefs,
Sas

PS: voor de mensen de het leuk vinden om met me te skypen, voeg me toe! smtvanveen Dan zul je misschien zelfs nog zien :)

  • 17 Januari 2014 - 08:52

    Anne:

    He Sas!
    Leuk die stukjes! En wat een gave foto's !!
    #is wel een beetje jaloers
    Heb je al een snømann gemaakt? Of je eerste snøballkrig gehouden?
    In ieder geval...geniet ervan!
    Ha det bra!

  • 17 Januari 2014 - 08:55

    Maarten Van Veen:

    Ziet er goed uit zeg. Het witte landschap is betoverend. Leuke foto's heb je gemaakt. Vandaag dus naar het olympisch dorp. Ga je ook nog proberen te snowboarden?

  • 17 Januari 2014 - 09:42

    Joëlle:

    Lieve Sasje! Ik ben jaloers! Wat ziet het er mooi uit.. ik hou van winter wonderland <3 ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal en avontuur! Je kamer ziet er ook goed uit:) geniet ervan! En we skypennn:D
    kusjes

  • 17 Januari 2014 - 09:43

    Richard:

    Super vet, stuur maar sneeuw hier heen kunnen wij ook genieten XD
    En je kamer ziet er goed ui veel plezier vandaag ;)

  • 17 Januari 2014 - 10:39

    Muriel:

    Wauw! Wat een mooie foto's :) Ik lees dat je al heel wat mee maakt! Ik zou je het liefst nu al achterna vliegen maar ik moet nog even wachten... Veel plezier met je kennismakingsweekend! Kan je meteen al je talen oefenen.. ;)

  • 17 Januari 2014 - 15:28

    Paul Van Veen:

    Het ziet er uit zoals ik me had voorgenomen. Mooi wit maar toch niet teveel sneeuw zodat je geen kant op kan. Lijkt wel een beetje op de winter efteling. Heb je al trollen gezien? Deze komen hier toch vandaan?
    Je kamer is ook prima als ik het zo zie en ook het eten komt wel goed. Leuk om te weten dat als je terug komt ook alles kan koken.

    Veel plezier (hoe is het inmiddels met je Noors?)

  • 17 Januari 2014 - 20:23

    Mamma:

    Hey meisje,

    Wat ziet dat er gaaf uit. Inderdaad een winterwonderland.
    Die keuken is ook gezellig. En het eten ziet er goed uit.
    Veel plezier zaterdag bij de kennismaking.
    Leuk die verslagen met die foto's
    We skypen nog toch.

    Kus mam

  • 18 Januari 2014 - 11:13

    Gerda:

    Hey Sas

    Ik heb mezelf toegevoegd aan de maillijst hoor! Ik vind het leuk om te lezen wat je allemaal beleeft in het hoge noorden! De eerst dagen klinkt goed, ruime huiselijke kamer, gezellig met de foto's en de wc rol :) en dan die sneeuw wauw!!
    Op naar het volgende verslag!!
    Zet 'm op!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 8620

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Studeren in Lillehammer

Landen bezocht: