Een week later... - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Saskia Veen - WaarBenJij.nu Een week later... - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Saskia Veen - WaarBenJij.nu

Een week later...

Blijf op de hoogte en volg Saskia

25 Januari 2014 | Noorwegen, Lillehammer

.. heb ik eindelijk weer de tijd om jullie en beetje op de hoogte te brengen van mijn avonturen.

Om eerlijk te zijn heb ik het nog nooit zo druk en zo rustig tegelijkertijd gehad. Nu denk je vast: Huh? hoe kan dat dan? Nou dat zit zo: Mijn lessen beginnen pas volgende week dus heb zo ongeveer nog niks gedaan. Tegelijkertijd is er wel iedere avond weer wat leuks te doen in het dorp of met de andere internationale studenten. Ik zal jullie even een beknopt overzichtje geven van mijn week.

Zaterdag was de kennismakingsdag van alle internationale studenten. We verzamelde allemaal op school om wat kennismakingsspelletjes te doen en pizza te eten. Hierna zijn we met alle 45 studenten + 6 buddies naar de 'pre-party' gegaan. Omdat we met zoveel waren werden we onderverdeelt in twee huizen. Het ene huis zat vol met Fransen en het andere met alle andere internationale. Daarna zijn we in megataxi's naar de stad gegaan waar het echte feest gevierd kon worden. Daar werd ons vertelt dat de club 20+ was, dus dat wij naar de studentenpub moesten. Nou, dachten wij, een studentepnub op zaterdagavond. Dat zal vast wel gezellig zijn. Maar het tegendeel bleek toen we binnenstapte in een compleet lege zaal! Er was helemaal niemand op de paar internationale studenten na. Ondanks de lege pub, hebben we een fantastisch leuke avond gehad met de internationale studenten.

De meeste studenten komen uit Frankrijk denk ik. Dit zullen er een stuk of 10 zijn. Verder zijn er ook veel Tsjechen (+-8) en een aantal letten, Spanjaarden, Duitsers, polen, een Peruaanse en dan hebben we nog de vier Nederlanders :)

Maar dat was slechts de zaterdag. Zondag hebben we lekker uitgeslapen en in de avond zijn we gaan kaarten bij een aantal Letten en een Pool. Dit zijn praktisch onze buren. Dus we brengen best wel wat tijd met ze door, erg gezellig :)

Maandag hadden we de eerste 'schooldag'. Ik voelde me weer net een bruggertje op ene nieuwe school. En omdat we met zo'n grote groep waren, werden we ook heel erg aangestaard door iedereen. De introductie bestond uit een presentatie over de het programma, wat belangrijke mensen die hun woordje deden en de instructie voor de IT programma's. En de dag eindigde met een rondleiding door de school. 's avonds hebben we nog een spelletje gespeeld en een drankje gedronken bij wat Fransen en Tsjechen. Maar omdat we het niet konden vinden en een uur hebben gezocht konden we na een klein uurtje alweer naar huis..

Dinsdag zijn we naar de Noorse taalcursus gegaan waar we ons eigenlijk niet voor hadden ingeschreven. Maar omdat we de hele week nog geen les hadden zijn we er heen gegaan om te kijken of we het misschien niet erbij wilden hebben. Na een lesje wisten we het wel; daar gaan we niet aan beginnen. Die man is met alles bezig behalve ons de taal leren. Het was vreselijk. Dit opgeteld bij het feit dat we 4 keer per week om 8.15 uur zouden moeten zitten deed ons besluiten hier niet verder mee te gaan. 's middags heb ik nog even met papa en oma geskyped om pap even 'live' te kunnen feliciteren met z'n verjaardag. Het was erg leuk om ze even te spreken. 's avonds bleken de nationale kampioenschappen schansspringen in Lillehammer te zijn. Hier zijn we daarom even gaan kijken. We verwachten heel veel mensen te zien omdat het de nationale kampioenschappen waren, maar we waren praktisch de enige! Maar het was toch wel bizar om zoiets live te zien! (zie foto's).

En zo is de week een beetje doorgegaan. Bijna iedere avond gezellig iets gedaan met een aantal internationale mensen en overdag boodschappen doen en nog het dorp verkennen.

Volgende week beginnen de echte lessen. Ik ben erg benieuwd en heb er superveel zin in. Ik hoop jullie snel weer een globaal overzicht van mn tijd hier kan geven. Ik zal vast nog genoeg meemaken!

De temperaturen zijn afgelopen week wel wat gedaald. Het is sinds zondag denk ik gestopt met sneeuwen en je merkt dan meteen dat het kouder wordt. We hebben zelf een -14 met als gevoelstemperatuur -17 gehad.
Echter zag ik toen ik net uit het raam keek dat het weer heel erg hard sneeuwt. De temperaturen gaan dan weer wat omhoog en de gladheid wordt gelukkig ook weer minder dan. Doe mij maar sneeuw! =D

Als je meer wilt wilt weten kun je me tot 31 januari nog gewoon een berichtje sturen via sms of whatsapp op mn Nederlandse nummer. Daarna ga ik over op een Noors nummer, maar dat laat ik nog even weten!
En voeg me toe op skype hé! :) (smtvanveen)

Liefs,

Sas

  • 25 Januari 2014 - 15:46

    Muriel:

    Jippie weer een leuk verslag! Je maakt veel leuke dingen mee lees ik al! Veel succes en plezier met het studeren volgende week. Ik vind het hier al koud maar daar... brrr! Leuke foto's van het schansspringen! Ik ben ook wel een beetje verbaasd dat er bijna geen mensen waren om aan te moedigen maar gelukkig zijn daar de buitenlandse studenten voor ;)

  • 26 Januari 2014 - 14:34

    Oma Van Richard:

    Hoi Saskia zelfs oma volgt je het volgende bericht is van haar

    Hoi Saskia ik wens je heel veel succes daar met de studie. Ik hoop dat je goed tegen de kou kan heb je warme kleren? Ik hou op de tv het weer in Noorwegen in de gaten. Heel veel groetjes van oma van Trigt.

  • 26 Januari 2014 - 22:04

    Maarten Van Veen:

    Hi Sas,

    Wat leuk dat je het naar je zin hebt met nog zoveel internationale studenten. Zo te horen kom jij de dagen dus wel door. Wel koud zeker nu het -15 is geworden? Veel plezier nog je weekje vrij en dan ga je toch lekker aan de bak met twee hele leuke vakken :)

    Gr,

    Maarten.

  • 26 Januari 2014 - 23:06

    Saskia Van Veen:

    Bedankt voor alle leuke reacties weer! Ik wordt altijd blij als ik ze zie. Ik zal snel proberen weer iets van me te laten horen!

  • 02 Februari 2014 - 23:28

    Mama:

    Hey meisje,
    Leuk verslag. We krijgen een goed beeld van wat je doet in Lillehammer. Geniet van elk moment. Liefs, kus, Mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Saskia

Actief sinds 12 Jan. 2014
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 8617

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Studeren in Lillehammer

Landen bezocht: